Miljömål kan leda till fler skadade Att fler går och cyklar är en viktig del i utvecklingen av hållbara stadsmiljöer. Men det kommer medföra fler skadade om man fortsätter i nuvarande spår. Vid fördubblad gång och cykling kan man räkna med 55-80 procent fler skadade. Men det är fullt möjligt att stoppa en olycksökning med en kraftig satsning på säkrare infrastruktur. (2020) PDF Pressmeddelande Miljömål kan leda till fler trafikskadade.pdf |
Krav att regeringen ser över reglerna om elsparkcyklar FOT pekar på inkonsekvenser i reglerna om elsparkcyklar och kräver att regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att omarbeta regelverket. (2019) PDF Skrivelse om elsparkcyklar till infrastrukturministern.pdf |
Cityhandeln gynnas av begränsad biltrafik En litteraturstudie av Björn Sax Kaijser om den internationella forskningen om effekterna av begränsningar av biltrafik i cityområden. (2020) PDF Pressmeddelande Cityhandeln gynnas av begränsad biltrafik.pdf |
Stora säsongsvariationer hos trafikolyckorna Pressmeddelande för FOTs rapport Olyckor och risker som följd av ökad gång- och cykeltrafik (2018) PDF Pressmeddelande: Stora säsongsvariationer hos trafikolyckorna.pdf |
Målkonflikten om de oskyddade trafikanterna Pressmeddelande för FOT:s rapport om Safety in numbers (2016) PDF Pressmeddelande: Målkonflikten om de oskyddade trafikanterna.pdf |
Stora skillnader mellan kommunerna i fotgängarsäkerhet Pressmeddelande för FOT:s rapport om fotgängarsäkerhet i svenska kommuner (2014) PDF Pressmeddelande Stora skillnader mellan kommunerna i fotgängarsäkerhet.pdf |